N-VA stelt zich vragen bij sluiting loketten in 1 op 3 stations

Door Tomas Roggeman op 1 februari 2021, over deze onderwerpen: NMBS

NMBS sluit dit jaar de loketten in 44 stations. Dat maakt het spoorbedrijf vandaag bekend op basis van tegenvallende verkoopcijfers in het afgelopen jaar. N-VA stelt zich vragen over die keuze: “Zo’n drastische permanente keuze kan je niet funderen op verkoopcijfers van het coronajaar 2020, waarin gratis tickets uitgedeeld werden”, zegt N-VA Kamerlid Tomas Roggeman, die een resolutie indient voor NMBS-verkoop via de krantenwinkels.

 

In Vlaanderen worden 20 lokettenhallen gesloten, in Wallonië 23 en in Brussel 1. Samen vertegenwoordigen zij een derde van alle stationsloketten. Om de beslissing te verantwoorden, wijst NMBS op de lage fysieke verkoop in het afgelopen jaar. “Nogal logisch dat de fysieke verkoop in 2020 gecrasht is”, zegt Tomas Roggeman. “We hadden de lockdowns in het voorjaar en de herfst, met de sluiting van alle toeristische attracties. Mensen die toch nog een uitstapje deden, konden daarvoor beroep doen op de fameuze ‘gratis’ railpass van 110 miljoen die de regering uitdeelde. Moeten we dan verbaasd zijn dat de verkoop stilgevallen is? Het jaar 2020 is niet representatief en dus een erg wankele basis voor zo’n drastische beslissing”

 

Toch is N-VA niet principieel tegen de sluiting van lokettenhallen. “De NMBS heeft permanent grote overheidstoelages nodig om haar activiteiten te bekostigen. Dat men het kerntakendebat voert en bereid is om keuzes te maken, juichen we toe. Maar momenteel is het beleid niet consistent: stations die leeg staan door de coronacrisis worden gesloten, terwijl het treinaanbod vermenigvuldigt op lijnen die al voor de epidemie amper passagiers telden. In het beleid van minister Gilkinet is de logica zoek”, stelt Roggeman.

 

Volgens Tomas Roggeman gaat de sluitingen van loketten best gepaard met een flankerend beleid in de ticketverkoop: “Wij vragen dat NMBS een bijkomend verkoopskanaal opent met een basisaanbod in de krantenwinkels. Zo gaan efficiëntiewinsten gepaard met behoud van een minimaal fysiek aanbod zonder vaste kosten voor NMBS. Dat vangt de impact van gesloten loketten op, kan bijkomende omzet opleveren voor NMBS en het geeft een duwtje in de rug van de noodlijdende sector van de krantenwinkels. Een win-win voor bedrijven en reiziger”, besluit Roggeman, die hiervoor een resolutie indient in de Kamer..

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is