Nieuws

Alle nieuwsitems

Door Tomas Roggeman op 28 juni 2021, over deze onderwerpen: Afrika

Na acht maanden stilte komt maandag de bijzondere Kamercommissie Koloniaal Verleden opnieuw samen. De oorspronkelijke deadline van 17 juli lijkt onhaalbaar. De regering wil het mandaat van de commissie dan ook verlengen. N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman had daarvoor gewaarschuwd. “De opdracht van deze …

Door Tomas Roggeman op 28 juni 2021, over deze onderwerpen: Integratie, NMBS

In 2019 werden er op treinen en in stations maar liefst 3486 inbreuken vastgesteld tegen de vreemdelingenwetgeving. “Ook de trein is dus niet ongevoelig als middel voor illegale migratie. Dit probleem moet aangepakt worden door strengere en gerichtere controles ,” zegt kamerlid Tomas Roggeman (N …

Door Tomas Roggeman op 16 juni 2021, over deze onderwerpen: NMBS, Mobiliteit, Openbaar vervoer

Het is vijf voor twaalf voor de voorbereiding van de liberalisering van het spoorvervoer. Dat is de conclusie van de eerste ronde hoorzittingen die woensdag plaatsvond in het federaal parlement. “We staan voor de grootste spoorhervorming in honderd jaar, maar bij de regering ontbreekt elke urgentie …

Door Tomas Roggeman op 16 juni 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer, NMBS

De N-VA lanceert een eigen toekomstplan voor het spoorvervoer. Daarin pleit ze voor een gedecentraliseerd aanbod met knooppunten naar Zwitsers model. “Niemand pendelt van Oostende naar Eupen of van Antwerpen naar Charleroi. Het treinaanbod en de infrastructuur moeten zich aanpassen aan de …

Door Tomas Roggeman op 16 juni 2021, over deze onderwerpen: NMBS

De N-VA start het parlementair debat op voor de toekomstige liberalisering van de spoorwegen. Aansluitend lanceert de partij een eigen een toekomstplan voor het spoor. De tweeledige structuur met NMBS en Infrabel die samen een massief netwerk aanbieden, maakt plaats voor een decentraal spooraanbod …

Door Tomas Roggeman op 4 juni 2021, over deze onderwerpen: Infrastructuur en openbare werken, NMBS

“Ongezien dat dergelijke prestigeprojecten worden gefinancierd op de kap van de belastingbetaler.” De Kamer van Volksvertegenwoordigers vraagt aan het Rekenhof om zich te buigen over het kostenplaatje van het station van Bergen, dat ondertussen ontspoort tot 324 miljoen euro. De N-VA wil nog een …