Roggeman wees in het Vlaams Parlement op de wildgroei aan trajectcontroles. Hij wil dat dergelijke trajectcontroles worden ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren, en niet om extra inkomsten voor de overheid te genereren. “Trajectcontroles moeten gericht zijn op plaatsen waar snelheid echt gevaar veroorzaakt. Zo wordt het beleid eerlijker en transparanter”, aldus Roggeman. 

Regering neemt gas terug

Minister De Ridder deelt die bekommernis. De Ridder gaf haar administratie de opdracht om de lijst van 82 geplande trajectcontroles langs gewestwegen grondig te herbekijken op basis van heldere criteria: enkel locaties met een hoog aantal letselongevallen door overdreven snelheid. Resultaat van die oefening: slechts 10 geplande trajectcontroles zouden op de planning blijven staan.

Daarnaast maakte de minister bekend dat ook de aankondigingsbordjes van trajectcontroles opnieuw geplaatst worden langs gewestwegen. Die bordjes waren door de vorige bevoegde minister Peeters (Open Vld) verwijderd, maar worden nu opnieuw ingevoerd op initiatief van De Ridder. “Duidelijke communicatie over handhaving is essentieel voor het vertrouwen in het beleid. Burgers moeten ervaren dat handhaving eerlijk, transparant en doelgericht gebeurt”, klinkt het. 

Roggeman reageert tevreden. “Dit is een grote stap vooruit. We evolueren naar een rechtvaardig verkeersveiligheidsbeleid dat focust op risicopunten, niet op lukrake controle. Dat is in het belang van alle weggebruikers. Er is enkel draagvlak voor trajectcontroles wanneer die doelgericht worden ingezet."