24-urenstaking kost miljoenen

De spoorbonden ACOD en VSOA dienden een aanzegging voor een 24-urenstaking in. Kamerlid Tomas Roggeman betreurt die beslissing. “In 2018 verloor de NMBS door de stakingswoede van de vakbonden maar liefst 5,7 miljoen euro aan niet-verkochte treintickets. Dan zwijgen we nog over de aanvullende economische schade door mobiliteitsproblemen. Elke treinstaking kost miljoenen.”

Te logge besluitvorming

Volgens de N-VA is het sociaal overleg binnen het spoorwezen disfunctioneel. In de nationale paritaire commissie voor het spoorvervoer heeft elke beslissing immers een tweederdemeerderheid nodig. “Het gebeurt vaak dat een meerderheid van de sociale partners het eens is met een voorstel, terwijl het alsnog afgewezen wordt omwille van de tweederderegel. Dat is een onverklaarbare uitzondering: in bijna alle andere economische sectoren wordt een beslissing genomen bij gewone meerderheid. Die vereiste zorgt voor een zeer logge besluitvorming.”

Grote sociale conflicten inperken

De logge besluitvorming is een van de redenen voor het moeilijke sociaal overleg bij de NMBS. “Nochtans bestaat daar geen verklaring voor: waarom zou het sociaal overleg in het spoorwezen tweederdemeerderheden nodig hebben, terwijl een gewone meerderheid volstaat in bijvoorbeeld de auto-industrie of de bouwsector?” Met een wetsvoorstel wil hij de vereiste tweederdemeerderheid vervangen door een gewone meerderheid, zoals in andere sectoren. “Dat zal het sociaal overleg vlotter doen verlopen en de aanleiding tot grote sociale conflicten inperken.”