Tomas Roggeman: “De reiziger en de NMBS zitten in de groene dwangbuis van minister Gilkinet”

Door Tomas Roggeman op 26 oktober 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit, NMBS
Tomas Roggeman

Vandaag kwam in de Kamercommissie Mobiliteit Dutordoir, de CEO van de NMBS, het beleid van de het spoorbedrijf uit de doeken doen. De N-VA is kritisch voor de huidige gang van zaken, maar wijst met de vinger naar de bevoegde Ecolo-minister die met zijn beleid volgens hen zowel de reiziger als de NMBS zelf in nauwe schoentjes brengt. Voor Kamerlid Tomas Roggeman is het duidelijk waar het probleem ligt: “De eisen van de minister zijn te hoog. Er gaat geen maand voorbij waarin hij geen extra geld en plannen voor het spoor aankondigt. Ondertussen kan zelfs de basisdienstverlening niet worden gegarandeerd. De reiziger en de NMBS zitten in de groene dwangbuis van minister Gilkinet.”

Vandaag komt Sophie Dutordoir, de CEO van de NMBS, in de Kamercommissie Mobiliteit het beleid van de NMBS toelichten. Geen makkelijke taak. Vele reizigers lieten al hun ongenoegen blijken over de verminderde dienstverlening die de NMBS aan de dag legt. Zo piekt het aantal afgeschafte treinen fors in de afgelopen jaren, met uitzondering van het coronajaar 2020. Maandelijks gaat het in 2022 om meer dan 3500 treinen.

Geen realistische visie

Deze problemen zijn volgens de N-VA niet te wijten aan het management van de NMBS. Ze zijn volgens de partij eerder terug te brengen tot het ontbreken van een realistische visie op het spoor bij de bevoegde Ecolo-minister. “Hij gebruikt meer belastinggeld dan ooit tevoren. In 2022 klimt het budget voor het spoor tot 3,3 miljard euro. Elke werkende mens in dit land betaalt jaarlijks meer dan 600 euro aan spoorsubsidies en dan heeft die nog geen ticket gekocht. Ondertussen keldert de dienstverlening. Kortom, de groene recepten voor het spoor werken niet”, duidt Kamerlid Roggeman.

Alsmaar meer

Hiermee duidt Roggeman op de wilde uitbreidingsplannen van de Ecolo-minister. Meer treinen in de spits, meer treinen in de daluren, meer trein ’s nachts, meer treinen overal. “Zelfs meer treinen op verlieslatende lijnen waar dagelijks misschien tien mensen opstappen. Dit valt niet te verdedigen, maar toch duwt de minister zijn plannen door het strot van de NMBS, maar het nodige budget volgt niet. NMBS zit tussen hamer en aanbeeld van harde realiteit en wensdromen van de minister.”

Zelfs geen basisdienstverlening

Roggeman vindt het dan ook ironisch dat de minister telkens een verdubbeling van het aanbod bepleit, maar ondertussen niet eens de huidige dienstverlening kan verzekeren. “Door het kortzichtige beleid van de minister wordt de NMBS gedwongen te parasiteren op haar eigen toekomst”, zegt Roggeman. “Vandaag is het dan ook lastig ontwaken voor de regering en de meerderheid zelf, die moeten vaststellen dat de groene dromen voor het spoor bedrog zijn, want ze zijn volslagen onbetaalbaar.”

Meer informatie over de visie van de N-VA op het spoor van de toekomst? Lees het hier.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is