In 2024 voerde de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) meer dan 11.000 technische controles uit op bedrijfsvoertuigen, met slechts 77 vaststellingen van defecten of manipulatie aan het uitlaatemissieregelsysteem. Dat betekent dat meer dan 99% van de gecontroleerde voertuigen in orde was.

“Dit bewijst dat de overgrote meerderheid van de transportsector op een correcte en milieubewuste manier werkt”, aldus Roggeman. “De gevallen van bewuste fraude zijn beperkt in aantal, maar moeten uiteraard streng aangepakt worden om gezondheidsschade én oneerlijke concurrentie te vermijden.”

Sinds 2022 zet Vlaanderen structureel snuffelwagens in – zogenaamde ‘plumechasers’ – die via specifieke technologie afwijkende uitstootwaarden opsporen bij rijdende voertuigen. In 2024 werden daarmee 638 metingen uitgevoerd, waarbij slechts 9 voertuigen effectief in overtreding bleken. De ‘hitratio’ – het aandeel overtreders bij voertuigen die effectief werden geïntercepteerd – steeg wel naar 47%, wat wijst op de doeltreffendheid van de gerichte aanpak.

Roggeman steunt het principe van doelgerichte, risicogebaseerde controles: “We moeten inzetten op slimme handhaving, die effectief is zonder de hele sector onnodig te belasten. De resultaten tonen aan dat dit mogelijk is.” Tegelijk pleit Roggeman ook voor waakzaamheid. “Emissiefraude schaadt het milieu én het imago van de transportsector. Een kleine groep overtreders mag het vertrouwen in de sector niet ondermijnen.”

Toch wil Roggeman de positieve cijfers benadrukken. “De cijfers tonen aan dat de overgrote meerderheid van de transporteurs correct en milieubewust handelt. Dat vertrouwen moeten we behouden én versterken, met gerichte controles voor de uitzonderingen.”