Volgens het rapport over het kanaal Gent-Terneuzen kan een snelle waterbus tussen Gent, Evergem en Zelzate een waardevolle aanvulling vormen op het bestaande openbaar vervoer. In het zogenoemde scenario mean and lean, met drie haltes en moderne elektrische schepen, zouden dagelijks ruim tweeduizend reizigers de overstap van de wagen naar de waterbus kunnen maken.

“Het toont aan dat vervoer over water echt een alternatief kan zijn voor de auto,” zegt Roggeman. “Wie vandaag in de file staat op de R4, kan morgen misschien comfortabel over het water naar het werk. Het is een slimme én duurzame oplossing voor de drukke kanaalzone.”

Uit een tweede rapport blijkt dat een waterbus voor vervoer binnen de stad Gent financieel en praktisch niet haalbaar is. Door lage bruggen, sluizen, smalle vaarwegen en een maximale snelheid van amper acht kilometer per uur zou de waterbus amper sneller zijn dan wandelen. De exploitatie zou bovendien fors verlieslatend zijn: om rendabel te zijn zou een ticketprijs van 33 euro per rit nodig zijn.

“Binnen de stad is het dus geen alternatief voor tram of fiets,” zegt Roggeman, “maar op het kanaal Gent Terneuzen is er wél potentieel. Daar kan de waterbus echt bijdragen aan de modal shift en biedt het een kans voor Gent om in te zetten op een nieuw type openbaar vervoer dat files kan verminderen en tegelijk aantrekkelijk is voor pendelaars.”

De studie wijst erop dat Vlaanderen de kaders al heeft voorzien binnen de basisbereikbaarheid, maar dat de verdere uitwerking nu bij de vervoerregio Gent en het stadsbestuur zelf ligt. “De Vlaamse Regering heeft haar werk gedaan. De bal ligt nu in het kamp van de vervoerregio en de stad Gent in het bijzonder,” benadrukt Roggeman. “Het zou zonde zijn mocht dit dossier opnieuw blijven liggen. Gent kan hier het voorbeeld volgen van Antwerpen, waar de waterbus al jaren een succes is.”

"De Artveldestad is gebouwd aan en groot geworden door het water. We zijn blij dat Vlaanderen het potentieel bevestigt. Een waterbus tussen Gent en de kanaalgemeenten zou niet alleen de mobiliteit verbeteren, maar ook nieuwe kansen scheppen voor toerisme en werkverkeer," zegt Mathieu Cockhuyt, gemeenteraadslid in Gent.