
Vlaams volksvertegenwoordiger

Kruimelpad
Betere mobiele verbinding op treinen nog veraf
De dagdagelijkse realiteit voor veel pendelaars: een telefoongesprek voeren op de trein dat opeens wegvalt door minutenlange slechte verbinding of een hele treinrit geen mobiele verbinding. Een betere verbinding op treinen van de NMBS, door middel van een de-coating techniek van de ramen, is nog niet voor meteen, zo blijkt uit het antwoord van de federale minister van mobiliteit op een parlementaire vraag van Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA). “Slechts 1/5e van de nieuwe rijtuigen is met dergelijke ramen uitgerust. Op de verandering van de ramen in oudere treinstellen zal het nog langer wachten zijn. Een beter mobiel signaal op treinen bij de NMBS is dus nog verre toekomstmuziek,” zegt Roggeman.
Slecht mobiel bereik op de trein, het is iets waar vele treinreizigers mee te maken krijgen. Ineens valt het telefoongesprek weg of vertelt je smartphone dat er geen mobiele internetverbinding is. Volgens de jaarverslagen van de ombudsman voor de spoorwegen, Ombudsrail, blijkt dan ook dat reizigers dit als één van de grootste tekortkomingen in het comfort bestempelen. Op sommige trajecten is het zelfs zo erg dat er voor reizigers gedurende de hele rit amper mobiele verbinding is. Vooral op de treinverbindingen door velden of bossen valt het mobiele signaal vaak weg. Komt daarbovenop dat een treinstel functioneert echter als kooi van Faraday, wat de ontvangst van digitale signalen nog meer hindert. Om aan deze problematiek tegemoet te komen beloofde de minister bevoegd voor de NMBS dat er oplossingen zouden worden onderzocht en wel in de vorm van andere ramen. Door middel van de de-coating techniek zou het ontvangst van mobiele signalen in treinstellen kunnen verbeteren. Door het exacte patroon van de ‘telefoongolven’ uit de metalen coating te slijpen, wordt de signaalsterkte verbeterd. Op die manier houdt de coating namelijk de warmte nog altijd buiten, maar kan het telefoonsignaal er gewoon doorheen.
Tijdens de Kamercommissie Mobiliteit van 7 november bevroeg Kamerlid Tomas Roggeman de minister over de stand van zaken van deze aanpassingen aan de ramen van de treinstellen. De minister wist mee te delen dat amper 22% van de nieuwe M7-rijtuigen is uitgerust met dergelijke de-coated ramen en dat de M6-rijtuigen maar mondjesmaat bij revisies zullen worden uitgerust met dergelijke ramen.
“Het voorzien van betere mobiele verbinding op de trein is geen prioriteit voor de minister. Amper 1/5de van de nieuwe M7-rijtuigen beschikt over ramen met de-coating en dus een beter signaal. Deze worden dan ook voornamelijk ingezet in drukbevolkte gebieden. Laat staan wanneer treinstellen in meer rurale gebieden over betere mobiele verbinding zullen beschikken,” zegt Roggeman.
Wifiversterkers als oplossing
Roggeman opperde in het verleden ook al het idee om WI-FI te voorzien in treinstellen. Het zou dan wel gaan om betalende WIFI. “De NMBS zweerde in het verleden het gebruik van WIFI op haar treinstellen altijd af omdat het te duur zou zijn om in gebruik te nemen. Een oplossing is dan betalende WIFI. Zo kan eenieder kiezen of zij of hij wenst gebruik te maken van de WIFI aan boord van de trein en wordt op die manier de kost voor de NMBS gedrukt,’ zegt Roggeman (N-VA).
