Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Home
Tomas Roggeman

Main navigation

  • Home
  • Over Tomas
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Tomas
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Tomas Roggeman

Tomas Roggeman

Vlaams volksvertegenwoordiger

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Dieseltreinen nog langer in gebruik
Lees voor

Dieseltreinen nog langer in gebruik

Gepubliceerd op woensdag 1 november 2023

De uitfasering van de huidige dieseltreinen in ons land is alweer in tijd uitgesteld. Dit kreeg Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) als antwoord op zijn parlementaire vraag aan de bevoegde federale minister van mobiliteit. De laatste buitendienststelling is nu voorzien voor 2034. Eerder waren al eens 2030 en zelfs 2025 als einddatum vooropgesteld. “De huidige groene minister maakt liever geld vrij voor een onwerkbare uitbreiding van het aanbod dan voor het emissievrij maken van het rollend materiaal van de NMBS,” zegt Roggeman.

De NMBS beschikt vandaag nog over een vloot van 95 MW-41 dieselrijtuigen. Hiermee bedient ze nog vier spoorlijnen in Oost-Vlaanderen, één in Limburg en één in Henegouwen. De reden hiervoor is dat deze spoorlijnen nog niet (volledig) geëlektrificeerd zijn en er daardoor treinstellen met een brandstof moeten worden ingezet. In ons land is ongeveer 95% van het spoornet geëlektrificeerd. Sporadisch worden ook op deze volledig geëlektrificeerde spoorlijnen nog diesellocomotieven ingezet, als gevolg van de hoge immobiliteitsgraad bij de NMBS.

Uitfasering pas tegen 2034

Eerder al spraken de huidige minister van mobiliteit Gilkinet (Ecolo) en zijn voorganger Bellot (MR) hun ambitie uit om de NMBS te laten voorzien in de uitfasering van deze vervuilende diesellomotieven. In hun antwoorden aan Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) spraken de voormalige en huidige minister eerder al van 2025 en 2030 als streefdatum. In het meest recente antwoord van de huidige minister van mobiliteit wordt de laatste uitfasering dan maar voorzien tegen 2034. Opnieuw een verschuiving in de tijd. Kamerlid Roggeman, zelf inwoner van de provincie Oost-Vlaanderen, betreurt deze gang van zaken: “De minister heeft zijn mond altijd maar vol van vergroening en ziet het spoorvervoer als de wonderoplossing voor het klimaat, maar laat het ondertussen wel na om de meest vervuilende diesellocomotieven buiten werking te stellen. Deze rijden op de kop toe dan ook nog eens voornamelijk rond in de groene long van het zuiden van Oost-Vlaanderen. Onvoorstelbaar,” besluit Roggeman.

 

Lees hieronder verder
Spoor1
Onderwerpen
Spoor

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© Emy Elleboog

Meer dan 10.000 thuiswonende meerderjarigen combineren leefloon en Groeipakket: “Een fout signaal”

26 maart 2025

In Vlaanderen kregen 10.386 meerderjarige kinderen die thuis wonen zowel een leefloon als een toelage uit het Groeipakket, weet Tomas Roggeman. “Het kunnen cumuleren van een leefloon en toeslagen uit het Groeipakket ontmoedigt de zoektocht naar werk nog meer.”

Lees meer
Plenaire

Plenaire tussenkomst: De cumulatie van leefloon en het Groeipakket

6 februari 2025
Lees meer
Stadhuis Dendermonde

Dendermonds Vivaldibestuur verzet gemeenteraad ten nadele van N-VA

22 januari 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Tomas Roggeman

  • Over Tomas Roggeman
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Spoor
  • Asiel & Migratie
  • Dendermonde
  • Meer onderwerpen

Stel je vraag

N-VA-fractie Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
tomas.roggeman@vlaamsparlement.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30