Gilkinet overweegt nieuwe railpass van 110 miljoen uit te delen

Door Tomas Roggeman op 24 november 2020, over deze onderwerpen: NMBS

Federaal minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) overweegt de uitrol van een tweede gratis railpass. Dat verklaarde hij vandaag in de Kamer. De N-VA keurt het idee nadrukkelijk af. “De vorige railpass kostte 110 miljoen en is zijn doel compleet voorbijgeschoten. Heeft de regering dan niets geleerd?”, vraagt Kamerlid Tomas Roggeman zich af.

“De Hello Belgium Railpass zal worden geëvalueerd, en waarom niet, worden herhaald.” Dat zei federaal minister van Mobiliteit Gilkinet vandaag in de kamercommissie Mobiliteit. De gratis twaalfrittenkaart werd vorige zomer in het leven geroepen op voorstel van Groen-voorzitter Meryem Almaci, onder het motto “de treinen rijden toch”. Achteraf bleek de maatregel 110 miljoen euro te kosten.

“Slecht idee.”, vindt kamerlid Tomas Roggeman (N-VA). “De gratis railpass is zijn doel volledig voorbij geschoten. Het is geen steun gebleken voor het toerisme, aangezien de horeca, winkels, en bezienswaardigheden zoals musea gesloten zijn.” Bovendien blijkt de maatregel moeilijk verzoenbaar met de coronacrisis. “Op sommige treinverbindingen en in centra leidt dit tot grote drukte. Twee weken geleden riep Bart Tommelein (Open VLD) nog op om de gratis railpassen op te schorten, vanwege de grote drukte aan zee die de sociale afstand onder druk zette. Minister Gilkinet heeft die vraag van zijn coalitiepartner genegeerd en overweegt nu exact het omgekeerde.”, stelt Roggeman vast. Daarnaast wordt deze gratis Railpass met de post verzonden en bij BPost meldde men afgelopen week nog dat ze de drukte niet kunnen bijhouden.

Volgens N-VA springt de regering té nonchalant om met de schaarse middelen. “Als de paarsgroene regering dan toch nog 110 miljoen euro uit de schuldenput tevoorschijn kan toveren, laat het ons dan gebruiken voor rechtstreekse steun aan de horeca. Na twee lockdowns staat het water tal van ondernemers aan de lippen.”, besluit Roggeman.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is