Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Home
Tomas Roggeman

Main navigation

  • Home
  • Over Tomas
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Tomas
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Tomas Roggeman

Tomas Roggeman

Vlaams volksvertegenwoordiger

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • N-VA wil HR-Rail afschaffen tegen 2022
Lees voor

N-VA wil HR-Rail afschaffen tegen 2022

Gepubliceerd op donderdag 6 februari 2020

N-VA wil HR Rail, de gemeenschappelijke personeelsdienst van NMBS en Infrabel, afschaffen tegen einde 2022. In het wetsvoorstel dat op tafel ligt, nemen de reeds bestaande personeelsdiensten van de twee spoorbedrijven alle juridische verbintenissen over. “HR Rail is overbodig” verklaart Kamerlid Tomas Roggeman. “De huidige regeling met drie personeelsdiensten voor 2 bedrijven is onlogisch en financieel onhoudbaar.”

 

De oprichting van HR Rail was onderdeel van de spoorhervorming in 2013. Gezien de uiteenlopende kernopdrachten van NMBS en Infrabel, ontwikkelden beide bedrijven na verloop van tijd naast HR Rail ook nog een eigen interne HR-dienst. In totaal werken in de afzonderlijke personeelsdiensten enkele honderden medewerkers.

In de praktijk is het personeelsbeleid van de twee bedrijven NMBS en Infrabel dus in handen van drie personeelsorganisaties, die functioneren in constant onderling overleg. Dit creëert vaak opmerkelijke situaties. Na wat research van de N-VA blijkt dat sommige taken driedubbel worden uitgevoerd: zo hebben Infrabel, NMBS en HR Rail elk een eigen talentmanager voor het eigen personeel. En waar de private sector de norm legt op 1 HR-medewerker voor 100 werknemers, telt het spoorwezen 1 HR-medewerker voor elke 25 werknemers.

Dit wetsvoorstel is volgens N-VA een belangrijke stap naar een moderner en efficiënter spoorwezen.
Het opzet is minder papierwerk en minder administratie zodat De NMBS zich meer kan richten op haarkerntaak, namelijk stipt treinvervoer. “We raken niet aan de rechten van de huidige statutaire werknemers” benadrukt Roggeman. Het wetsvoorstel voorziet dat NMBS en Infrabel alle juridische verbintenissen van HR-Rail overnemen, waaronder ook de tewerkstelling onder dezelfde arbeidsvoorwaarden. Daarnaast blijven ook het sociaal overleg en de ziekteverzekering van het spoorwegpersoneel via dit voorstel ongewijzigd. “Een afschaffing van HR Rail hoeft dus helemaal niet te leiden tot ontslagen.” sluit het Kamerlid af.

 

Lees hieronder verder
Trein
Onderwerpen
Spoor

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© Emy Elleboog

Meer dan 10.000 thuiswonende meerderjarigen combineren leefloon en Groeipakket: “Een fout signaal”

26 maart 2025

In Vlaanderen kregen 10.386 meerderjarige kinderen die thuis wonen zowel een leefloon als een toelage uit het Groeipakket, weet Tomas Roggeman. “Het kunnen cumuleren van een leefloon en toeslagen uit het Groeipakket ontmoedigt de zoektocht naar werk nog meer.”

Lees meer
Plenaire

Plenaire tussenkomst: De cumulatie van leefloon en het Groeipakket

6 februari 2025
Lees meer
Stadhuis Dendermonde

Dendermonds Vivaldibestuur verzet gemeenteraad ten nadele van N-VA

22 januari 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Tomas Roggeman

  • Over Tomas Roggeman
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Spoor
  • Asiel & Migratie
  • Dendermonde
  • Meer onderwerpen

Stel je vraag

N-VA-fractie Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
tomas.roggeman@vlaamsparlement.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30