Staking bij het spoor: “Voor groene luchtkastelen zal er nooit genoeg geld zijn”

Door Tomas Roggeman op 4 oktober 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer, NMBS

Na maanden van problemen met afgeschafte treinen volgt op woensdag een staking onder het personeel van de NMBS. Kamerlid en spoorexpert Tomas Roggeman betreurt de gevolgen van het megalomane spoorbeleid: “Het spoor krijgt meer subsidies dan ooit tevoren, maar de dienstverlening wordt alleen maar slechter. De groene recepten voor de spoorwegen werken niet. De NMBS en de reizigers verdienen beter.”

Op woensdag 5 oktober wordt er hinder verwacht op het spoor omdat het spoorpersoneel het werk zal neerleggen. De afgelopen maanden waren er al zware problemen in de dienstverlening. “Maandelijks werden duizenden ritten geschrapt ten gevolge van personeelstekorten, vooral in de Vlaamse Ruit en de Kempen. Het gevolg van het wanbeleid van minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo). Deze staking is de kers op de taart. En wie is alweer de dupe? De reiziger”, aldus Tomas Roggeman.  

Megalomane wensdromen

De problemen zijn terug te brengen tot het ontbreken van een realistische spoorvisie. “De minister wil een verdubbeling van al het treinverkeer. Maar het netwerk kan dat niet aan en het personeelskader evenmin. De NMBS heeft nog niet eens genoeg medewerkers voor het huidige aanbod, laat staan voor een verdubbeling. De megalomane wensdromen van minister Gilkinet botsen hard met de realiteit van het terrein,” zegt Roggeman.

Peperdure luchtkastelen 

Terwijl elke burger en overheid moet besparen door de energiecrisis, wil minister Gilkinet alleen maar méér belastinggeld uitgeven. “De spoorminister is de enige beleidsmaker van het hele land die zijn administratie vraagt om de uitgaven sneller te verhogen” zegt Roggeman. 

“De spoorsubsidies zijn al opgetrokken met honderden miljoenen euro, maar voor groene luchtkastelen zal er nooit geld genoeg zijn. Elke werkende mens in dit land betaalt gemiddeld meer dan 600 euro aan spoorsubsidies en dan heeft die nog geen ticket gekocht. Ondertussen keldert de dienstverlening. Kortom, de groene recepten voor het spoor werken niet,” besluit Roggeman.

Meer weten over de spoorvisie van Kamerlid Tomas Roggeman? Zijn voorstel van spoorhervorming naar Zwitsers model leest u hier

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is