Op dinsdag 31 mei wordt er heel wat hinder verwacht op het spoor omdat ook het spoorpersoneel het werk zal neerleggen. Ze doen dat omwille van een te hoge werkdruk waardoor ze hun verdiende compensatiedagen niet eens kunnen opnemen. “Het gevolg van het wanbeleid van minister van Mobiliteit Gilkinet. En wie is alweer de dupe? De reiziger”, zegt Kamerlid Tomas Roggeman. 

4.000 geschrapte ritten

Die wordt de laatste maanden meer dan ooit geteisterd door vertragingen en afschaffingen. “Zo werden er tussen februari en april telkens ongeveer 4000 ritten geschrapt, vooral in de Vlaamse Ruit en in de Kempen. Met deze staking als kers op de taart”, betreurt Roggeman. Op dinsdag 31 mei moet de NMBS wel beroep doen op het systeem van minimale dienstverlening. Dit systeem werd onder de regering-Michel I ingevoerd. Hierdoor hebben reizigers van tevoren zicht op welke treinen er al dan niet rijden.

Geen realistische visie

Volgens Roggeman zijn al deze problemen terug te brengen tot het ontbreken van een realistische visie op het spoor door de bevoegde Ecolo-minister. “De minister toetert al twee jaar lang dat hij het beter zou doen dan zijn voorgangers en hij kreeg daarvoor meer belastinggeld dan ooit tevoren. Maar voor die prijs krijgen we nog steeds geen kwaliteit, waardoor meer en meer reizigers terug de wagen instappen. Kortom, de groene recepten voor het spoor werken niet.”

Zelfs geen basisdienstverlening

Roggeman vindt daarnaast het ironisch dat de minister vorige week nog een verdubbeling van het aanbod bepleitte, maar ondertussen niet eens de huidige dienstverlening kan verzekeren. “Daar is dan ook geen geld noch personeel voor,” zegt Roggeman, “Meer van het hetzelfde is dan ook niet de oplossing. De vakbonden houden al sinds jaar en dag elke modernisering van het rigide arbeidsregime van de NMBS tegen, ten koste van het spoorpersoneel en de reiziger. Daar zit het probleem, maar dat laat Gilkinet ongemoeid.”

Hij roept de minister dan ook op om te luisteren naar de reiziger en eindelijk werk te maken van een realistisch plan om de problemen waar de NMBS vandaag mee kampt te kunnen oplossen.