Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Home
Tomas Roggeman

Main navigation

  • Home
  • Over Tomas
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Tomas
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Tomas Roggeman

Tomas Roggeman

Vlaams volksvertegenwoordiger

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • N-VA wil HR-Rail afschaffen tegen 2022
Lees voor

N-VA wil HR-Rail afschaffen tegen 2022

Gepubliceerd op donderdag 6 februari 2020

N-VA wil HR Rail, de gemeenschappelijke personeelsdienst van NMBS en Infrabel, afschaffen tegen einde 2022. In het wetsvoorstel dat op tafel ligt, nemen de reeds bestaande personeelsdiensten van de twee spoorbedrijven alle juridische verbintenissen over. “HR Rail is overbodig” verklaart Kamerlid Tomas Roggeman. “De huidige regeling met drie personeelsdiensten voor 2 bedrijven is onlogisch en financieel onhoudbaar.”

 

De oprichting van HR Rail was onderdeel van de spoorhervorming in 2013. Gezien de uiteenlopende kernopdrachten van NMBS en Infrabel, ontwikkelden beide bedrijven na verloop van tijd naast HR Rail ook nog een eigen interne HR-dienst. In totaal werken in de afzonderlijke personeelsdiensten enkele honderden medewerkers.

In de praktijk is het personeelsbeleid van de twee bedrijven NMBS en Infrabel dus in handen van drie personeelsorganisaties, die functioneren in constant onderling overleg. Dit creëert vaak opmerkelijke situaties. Na wat research van de N-VA blijkt dat sommige taken driedubbel worden uitgevoerd: zo hebben Infrabel, NMBS en HR Rail elk een eigen talentmanager voor het eigen personeel. En waar de private sector de norm legt op 1 HR-medewerker voor 100 werknemers, telt het spoorwezen 1 HR-medewerker voor elke 25 werknemers.

Dit wetsvoorstel is volgens N-VA een belangrijke stap naar een moderner en efficiënter spoorwezen.
Het opzet is minder papierwerk en minder administratie zodat De NMBS zich meer kan richten op haarkerntaak, namelijk stipt treinvervoer. “We raken niet aan de rechten van de huidige statutaire werknemers” benadrukt Roggeman. Het wetsvoorstel voorziet dat NMBS en Infrabel alle juridische verbintenissen van HR-Rail overnemen, waaronder ook de tewerkstelling onder dezelfde arbeidsvoorwaarden. Daarnaast blijven ook het sociaal overleg en de ziekteverzekering van het spoorwegpersoneel via dit voorstel ongewijzigd. “Een afschaffing van HR Rail hoeft dus helemaal niet te leiden tot ontslagen.” sluit het Kamerlid af.

 

Lees hieronder verder
Trein
Onderwerpen
Spoor

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© Emy Elleboog

Elk jaar 40 miljoen euro kindergeld onterecht uitbetaald: “Belastinggeld moet teruggevorderd worden”

8 juli 2025

Tussen 2020 en 2024 werd in Vlaanderen ruim 213 miljoen euro binnen het Groeipakket onterecht uitbetaald. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Roggeman opvroeg. “Het gaat om substantiële bedragen. Wie ten onrechte geld ontvangt, moet dat terugbetalen”, klinkt het.

Lees meer
© Emy Elleboog

70 geplande trajectcontroles worden geschrapt

2 juli 2025
Lees meer
© Emy Elleboog

Vakbondsacties in de haven kosten 3,7 miljoen euro

27 mei 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Tomas Roggeman

  • Over Tomas Roggeman
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Spoor
  • Asiel & Migratie
  • Dendermonde
  • Meer onderwerpen

Stel je vraag

N-VA-fractie Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
tomas.roggeman@vlaamsparlement.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30